Tai Chi

tai_chi_pa_kinesiska_muren

Tai chi (eller Tai Chi Chuan, som är det fullständiga namnet) har utövats i Kina under lång tid. Uppgifterna om hur länge den har funnits varierar. Enligt en av legenderna skapades Tai Chi av Taoist munken Chang San-Feng, för ca 8oo år sedan. Han ska ha fått kunskap om Tai Chi i en dröm. Tai Chi utvecklades inom olika familjer. Chen familjen anses vara grundarna. En teori är att traditionen startade med den militära officeren Chen Wang -Ting som levde under 1600 – 1700 talet. Rörelserna i Tai Chi har sin grund i kampsport och Taoistiska övningar för andning och reglering av Qi. Metoder och tekniker hölls hemliga inom familjen. Så småningom fördes kunskapen vidare till Yang familjen, som utvecklade sin egen stil. Senare utvecklades andra stilar inom familjerna W´u, Wu och Sun. Var och en har sina serier av rörelser som kallas former eller kator.

Idag utövas Tai Chi framförallt av hälsoskäl. De tekniker som ursprungligen var till för självförsvar och att stärka kroppen för strid har visat sig utmärkta för att stärka hälsan. Tai Chi underlättar flödet av livsenergi (Qi) i kroppen. Övningarna förbättrar flödet genom att musklerna slappnar av, vävnaderna sträcks ut och lederna frigörs. Kroppen fungerar som en enhet. Avspänningen gör att man istället för att göra av med energi kan få ny energi och livskraft.

Den form som jag framförallt lär ut kallas för 24-formen. Den togs fram i Kina på mitten av 50-talet och är en förkortad variant av en längre Yang-form. Det är en form som passar bra att börja med för den som vill lära sig Tai Chi. Rörelserna är långsamma, mjuka och flödande. De utförs under djup närvaro och koncentration. Träningen hjälper till att mjuka upp kroppen och förbättrar koordination och balans. Det är också ett bra sätt att förbättra sin hållKONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAning och sitt kroppsmedvetande. Även blodcirkulationen och energiflödet i kroppen främjas. Ofta blir man piggare och gladare av att göra Tai Chi det är också svårt att tänka på annat vilket gör det till ett mycket bra sätt att få mental avkoppling.

Mina kurser

Skytteholmsvägen 2, Solna. Onsdagar kl 18.00 – 19.00, startar igen 19 september 2018. Arrangör ABF, anmälan till 08-505 868 02

Vi gör Tai Chi 24 formen (och även 42 tävlingsform för den som redan kan 24 formen). Passar bra för dig som inte har gjort Tai Chi tidigare men även för den som vill repetera. Jag lär ut några nya rörelser varje gång och så småningom gör vi hela formen.  Tai Chi ABF ht 2017

Ifall ni är några som är intresserade att starta en grupp eller att prova på, kontakta mig gärna så kan jag säkert ordna något. Jag ordnar också gärna aktiviteter på friskvårdsdagar mm.

Tai = stor. Chi = ultimatum. Chuan = Knytnäve.

Yin Yang Taichi är i den kinesiska filosofin är symbolen med Yin och Yang, två motstående krafter i ständig samverkan.

dragon_wall

DSC_2076 r

Utomhus Tai Chi i Marabouparken i Sundbyberg.

DSC_1956 r 2Återkommer troligen till våren 2019!
I samarbete med Konsthallen.