Qigong

Qi = energi, livskraft. Gong = prestation, träning, arbete.
Qigong kan översättas med energiträning d v s en träning som påverkar flödet av energi i kroppen och som ger ökad energi och livskraft.

Qigong har funnits i Kina i över 2000 år. Det finns många olika former av Qigong, stående, sittande, gående och meditationer. Rörelserna kan vara både statiska och flödande, långsamma eller ibland snabba. Den typ som jag oftast lär ut kallas för Tai chi Qigong. Rörelserna är inspirerade av Tai Chi men är lättare att lära sig än Tai Chi. Rörelserna är mjuka och flödande och görs i takt med andningen.

DSC_0037

Jag följer en serie övningar som heter 18 formen. Den består ursprungligen av 18 olika rörelser men det finns dessutom flera olika varianter av rörelserna. Jag har även med några rörelser från 28 formen (18 formen utökad med 10 extra rörelser). Jag gör även rörelser från fortsättningsformen 18 formen serie 2.

Rörelserna utförs stående och görs långsamt och mjukt och följer andningen. När man gör övningarna medvetet och fokuserar på kroppen, rörelsen och andningen blir det en hjälp att landa i nuet – att vara i kontakt med sig själv och livet. Ett effektivt sätt att motverka stress och få mental avkoppling.

Qigong passar de flesta människor både gamla och unga. Rörelserna kan anpassas efter vad som passar respektive person – man kan ta ut rörelserna olika mycket och t ex böja benen mer eller mindre och göra rörelserna mer eller mindre långsamt.

Qigong är en viktig del av traditionell kinesisk medicin (TCM), där också akupunktur och akupressur ingår. För den som är intresserad att prova akupressur eller TCM-baserad örtmedicin kan jag rekommendera min goda vän Karin Levelius, se www.eko-qi.com. Tillsammans med Karin har jag också i många år utövat Sheng Zhen. En andligt och livsfilosofiskt inriktad Qigong som har både sittande och stående former och meditationer. Sheng Zhen Stockholm kommer under våren 2018 att ordna träningar en måndagskväll i månaden se www.szstockholm.se

Li Jing Heaven Nature nr 2

Sheng Zhen med Li Jing

Li Jing 27-28 feb 2016

Heaven Nature Gong på Centralbadet

Några saker som är viktiga när man tränar Qigong

  • Andning: Qigong är andningsövningar. Man andas lugnt i takt med rörelserna – andas med hela kroppen. Det är en djup och långsam andning s k bukandning.
  • Avspänning: Träningen får bättre effekt ju mer avspänd jag kan vara. När muskler och leder är spända hindras cirkulationen och energiflödet i kroppen och det försvårar även andningen.
  • Närvaro/koncentration: Qigong är som en meditation  i rörelse. Det gäller att släppa alla ovidkommande tankar och bara vara där med sitt medvetande i nuet och övningarna.
  • Hållning: Grundhållningen är en rak men samtidigt avspänd hållning med lätt böjda ben och en låg tyngdpunkt i kroppen – man står stadigt på jorden/är jordad. Hållningen har liksom avspänning en stor betydelse för kroppens energiflöde.

Effekter

Qigong är stärkande för både kropp och själ men man behöver ge sig tid att vänja sig vid träningen och rörelserna. Alla resultat kommer inte på en gång. Det krävs uthållighet och tålamod. Vid regelbunden träning sker en gradvis utveckling. Några av de positiva effekter träningen kan ge är:

  • Bättre hållning, balans och koordination
  • Ökad rörlighet och smidighetqigong_pa_terassen
  • Bättre kroppskännedom och självkännedom
  • Förbättrad blodcirkulation
  • Stärkt immunförsvar
  • Ny energi
  • En reglering och balansering av energiflödet i kroppen
  • Ett positivare sinne, stärkt självförtroende
  • Bättre koncentrationsförmåga
  • Man blir mer avspänd och lugn (inte bara under träningen utan även i arbete och vardagsliv)

 

Mina kurser

Var När Start Arrangör Anmälan
Nockebyhem Måndag kl 09:30 – 10:30 Långt uppehåll p.g.a renovering SVPH Öppet för alla boende #
Rootlight Yogacenter i Huvudsta Onsdag kl 10:05 – 11:00 * 2018-09-12 Merchi 073-953 98 80
Alviks kulturhus Torsdag kl 10:00 – 11:30 2018-09-13 SPF och SV Stockholm 08-679 03 74
ABF Skytteholmsvägen 2, Solna Torsdag kl 14:00 – 15:00 2018-09-20 ABF 08-505 868 02

* Rootlight våren 2018

# Deltagares berättelse

Qigong och meditation

Måndagskvällar  kl 18.30 – 21.00
Datum: 27 augusti, 24 september, 29 oktober, 26 november och 10 december.
Lokal: IGOT-NTO, Klara Södra Kyrkogata 20. T-bana till Centralen

Vi inleder med fika och samtal. Därefter blir det Qigong, först Tai Chi Qigong och sedan en sittande meditativ övning från Sheng Zeng. IngaLill Enadea eller någon annan i vår grupp avslutar med meditation i  ljusets och kärlekens tecken med vägledning från andliga mästare, guider och änglar. Kostnad 200 kr inkl fika. Anmälan till Anna 073-953 98 80. Arrangeras i samarbete med NBV.

Park 6 r

Utomhus Qigong i Skytteholmsparken i Solna.

Återkommer till våren 2019!

Plats: Skytteholmssparken, vid björkdungen nära Nybodagatan.